برای کاهش غلظت ازن در تهران چه باید کرد؟

به گزارش وبلاگ گیتلب، آلاینده ازن از ابتدای سال تا به امروز 26 روز از هوای تهران را آلوده نموده است. ازن که آلاینده ای ثانویه است و در حضور گرما و نور خورشید فراوری می گردد طی یک هفته اخیر تنفس راحت را از تهرانی ها گرفته است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می گوید که برای کاهش ازن باید چند اقدام اساسی در دستور کار قرار گیرد.

برای کاهش غلظت ازن در تهران چه باید کرد؟

حسین شهیدزاده در گفت و گو با وبلاگ گیتلب با اشاره به اینکه پیش سازهای آلاینده ازن ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن هستند، اظهار کرد: بزرگترین منبع فراوری ترکیبات آلی فرار، بخارات سوخت وسایل نقلیه است. این بخارات سوخت که در پمپ بنزین ها است طی چند مرحله می تواند وارد هوا گردد.

وی ادامه داد: در مرحله اول که سوخت از انبارهای اصلی تخلیه و به تانکرهای حامل آن مننقل می گردد VOC ها یا همان ترکیبات آلی فرار که نوعی آلاینده هستند وارد هوا می شوند. در مرحله بعد، انتقال سوخت موجود در تانکرها به مخازن پمپ بنزین ها سبب خارج شدن گازهایی می گردد و در مرحله آخر هنگام سوخت گیری خودروها همزمان با ورود مایع بنزین به باک، بخارات بنزین از آن خارج می گردد. در واقع به ازای هر یک لیتر مصرف بنزین سه لیتر از بخارات آن وارد هوا می گردد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه وزارت نفت برای کنترل بخارات بنزین اجرای طرح کهاب را پیش بینی نموده است، توضیح داد: کهاب مخفف چهار کلمه کنترل، راهنمایی، انتقال و بازیافت بخارات بنزین است. چنانچه این طرح به طور کامل اجرایی گردد هنگام انتقال سوخت به تانکرها بخارات آن توسط لوله ای جمع آوری و مجدد تبدیل به مایع می گردد. مشابه این اقدام می تواند در پمپ بنزین ها هنگام سوخت گیری وسایل نقلیه اجرایی گردد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر یک پوشش پلاستیکی در اطراف تعدادی از نازل های پمپ های بنزینی که جدید هستند، وجود دارد که مانع خروج بخارات بنزین هنگام سوخت گیری می گردد البته عموما مردم از آن استفاده نمی نمایند. با این حال اگر اجرای پروژه طرح کهاب تکمیل گردد این منبع آلاینده و پیش ساز ازن تا حدودی کنترل خواهد شد.

به گفته شهیدزاده علاوه بر این قطعه ای به نام کنیستر در خودرو وجود دارد که فشار بخارات بنزین داخل باک را کنترل می نماید و مانع از ورود بخارات آن به هوا می گردد. چنانچه این قطعه در خودروها به درستی کار نکند بخارات بنزین به راحتی از باک خارج خواهند شد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه درباره منابع فراوری نماینده آلاینده ناکس یا اکسیدهای نیتروژن که از دیگر پیش سازهای ازن هستند، شرح داد: ناکس حاصل احتراق سوخت در موتور خودروها است. چنانچه کاتالیست خودروها به ویژه در موتورهای انژکتوری به درستی کار کند ناکس قبل از خروج از اگزوز کنترل و مقداری از آن به گازهای بی خطر تبدیل می گردد بنابراین وجود کاتالیست سالم در وسایل نقلیه می تواند در کاهش آلودگی حاصل از ناکس و ازن موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر کاتالیست ها هزینه زیادی دارند. از این رو برخی از افراد اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمی نمایند، گفت: این مسئله باعث می گردد که ناکس زیادی به وسیله این خودروها وارد هوا گردد و در مجاورت گرما و تابش نور خورشید واکنش هایی را انجام دهد و تبدیل به ازن گردد.

شهیدزاده در انتها با بیان اینکه آلاینده ازن می تواند مسائلی را برای کسانی که مسائل تنفسی دارند ایجاد کند، توضیح داد: خودروهای فرسوده نیز در فراوری آلاینده هایی که پیش ساز ازن هستند، نقش دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برای کاهش غلظت ازن در تهران چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای کاهش غلظت ازن در تهران چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید