ورود دروس آلمانی و فرانسوی به پایه هفتم ، طراحی 6 رشته تازه در شاخه کاردانش

به گزارش وبلاگ گیتلب، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جزئیات اقدامات صورت گرفته برای استقبال از بازگشایی مدارس را خاطرنشان کرد و از فراوری برنامه درسی آموزشی غیرحضوری برای شرایط کرونایی اطلاع داد.

ورود دروس آلمانی و فرانسوی به پایه هفتم ، طراحی 6 رشته تازه در شاخه کاردانش

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ گیتلب، حسن ملکی در نشستی خبری در این باره اظهار کرد: سال گذشته وعده دادم که سازمان پژوهش راستا تحولی را با یک برنامه مشخص و با گام های مشخصی شروع نموده است و بناست راهنما های برنامه درسی نوین بر اساس اسناد تحول بنیادین را فراوری کند. امروز اعلام می کنم که در 11 حوزه تربیت و یادگیری راهنما های برنامه درسی را طراحی و فراوری نموده ایم.

وی اضافه نمود: این راهنما ها باید در شورای عالی آموزش و پرورش آنالیز و تصویب شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه مطالعات و پژوهش های لازم، برنامه ریزی درسی و فراوری راهنما های برنامه درسی، فراوری الگو ها و دستورالعمل های مربوط به تربیت و یادگیری از جمله سیاست هایی بود که محقق شده است گفت: بنا داریم از مهر 1401 یعنی سال آینده 10 درصد از محتوای آموزشی را در قالب بسته های تربیت و یادگیری بر مبنای همین راهنما ها تهیه کنیم.

تهیه راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستانی

ملکی ادامه داد: کار دومی که برای شروع سال تحصیلی صورت گرفته برنامه ریزی درسی در دوره پیش دبستان است که در آنجا هم راهنمای برنامه درسی خاص آن دوره را تهیه کردیم که در بخش مهدکودک برای خانواده ها محتوا فراوری شده و هم برای بخش پیش دبستانی محتوایی فراوری شده است. توانستیم تعدادی محتوا که دستگاه های دیگر فراوری نموده اند را آنالیز و تغییرات و اصلاحاتی انجام دهیم و به الگوی برنامه درسی دوره پیش از دبستان نزدیک کنیم.

وی اضافه نمود: قریب به هفت تا هشت بسته تربیت و یادگیری ویژه دوره پیش از دبستان تهیه و به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تحویل شده و همین روز ها جهت بهره برداری به استان ها ابلاغ خواهد شد. البته به این بسته ها محدود نخواهیم شد و به استان ها اعلام کردیم در هرنقطه ای از کشور اگر شخصی محتوایی در زمینه پیش از دبستان تهیه نموده بود به کمیته محتوای پیش از دبستان ارسال کند تا آنالیز کنیم.

فراوری برنامه درسی آموزشی غیرحضوری برای شرایط کرونایی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از فراوری برنامه درسی آموزشی غیرحضوری برای شرایط کرونایی اطلاع داد و گفت: سازمان پژوهش موظف بود یک برنامه درسی متناسب با شرایط کرونایی ارائه دهد. این شرایط ما را به تهیه یک برنامه درسی آموزش های غیرحضوری و شرایط کرونایی ملزم کرد که اکنون در مرحله ویرایش نهایی واقع شده است و طی دو سه روز آینده به استان ها ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه آموزش معلمان را هم در دستورکار داریم گفت: در سال گذشته هم یک برنامه درسی تهیه نموده بودیم، اما برنامه درسی سال جاری به مراتب غنی تر، واقع بینانه تر و کاربردی تر است. یک سال تجربه کسب نموده ایم و برنامه فعلی به مراتب از برنامه درسی سال قبل پخته تر شده است.

طراحی 6 رشته تازه در شاخه کاردانش

ملکی ادامه داد: در شاخه کاردانش شش رشته تازه طراحی نموده ایم، استاندارد ها را اصلاح نموده ایم و این ها هم برای اجرا به استان ها ابلاغ شده است. رشته های محیط بانی، بهداشت دام روستایی و عشایر، تعمیر و نگه داری تجهیزات پرورش دام و طیور، چهره پردازی، تعمیرات ناوگان و خط و سازه های ریلی عناوین این شش رشته هستند.

توزیع کتاب های درسی به مدارس /فرصت دانش آموزان برای ثبت نام کتاب ها تا 31 شهریورماه

وی با اشاره به اینکه سال جاری توانستیم 146 میلیون جلد کتاب درسی را در 945 اسم درسی در سطح کشور چاپ و توزیع کنیم اظهار کرد: در همین ایام توزیع کتب درسی به مدارس در حال اجرا است و هر دانش آموزی به هر دلیلی پیروز نشده باشد تا کنون ثبت سفارش انجام دهد تا 31 شهریور فرصت دارد ثبت نام انجام دهد. هیچ دانش آموزی بدون کتاب نخواهد ماند. کتاب درسی جز از این راستا به دست دانش آموزان نمی رسد و حتما باید ثبت نام انجام گردد.

نصب رمزینه های سریع پاسخ در تمامی کتاب ها

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نصب رمزینه های سریع پاسخ در همه کتب درسی اشاره نمود و گفت: دانش آموزان این امکان را خواهند داشت با گوشی همراه به وسیله کیو آر کد های نصب شده در کتاب ها از محتوا های تکمیلی آموزشی بهره مند شوند. ما باید از امکانات فناوری در غنی سازی مواد آموزشی استفاده کنیم. هرچه زمان می گذرد محدودیت کتب درسی بیشتر عیان می گردد و باید اقدامات تکمیلی انجام دهیم. البته این طرح سال جاری برای ما جنبه آزمایشی دارد و با بازخورد هایی که می گیریم در صورت لزوم برای سال های بعد اصلاحاتی انجام می دهیم.

ملکی اضافه نمود: 15 درصد محتوای رمزینه های سریع پاسخ به وسیله خود معلمان فراوری شده که رویداد مبارکی است و به نام خود معلم درج خواهد شد تا مالکیت معنوی اثر حفظ گردد.

انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه دوازدهم به پایه دهم در شش رشته تازه کاردانش

وی به انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه دوازدهم به پایه دهم در شش رشته تازه کاردانش هم اطلاع داد و گفت: دوازدهم پایه ای است که دانش آموزان برای کنکور مشغول می شوند و معمولا درس های مهم مورد توجه لازم قرار نمی گیرد. فعلا انتقال در رشته های تازه انجام می گردد و بعد تعمیم داده می گردد. بنا داریم درس مدیریت خانواده را هم به پایه های پایین تر منتقل کنیم که البته هنوز درباره آن تصمیم نگرفته ایم.

ورود دروس آلمانی و فرانسوی به پایه هفتم

محدودیت تدریس در تمامی مدارس بدلیل نبود معلم مربوطه

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به ورود دروس آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم اشاره نمود و گفت: اکنون اجرای آزمایشی تدریس این دو درس همزمان با شروع سال تحصیلی در دستورکار قرار گرفته است و محدودیت هایی پیش روی ماست. از جمله این محدودیت ها می توان به پیش بینی معلمان مناسب اشاره نمود.

ملکی ادامه داد: شیوه نامه ویرایش کتب درسی هم برای نخستین بار در سازمان فراوری شده است و درصدی از کتاب های درسی را با همین شیوه نامه ویراستاری خواهیم کرد. هدف ما این است که فراوریات آموزشی از حیث ویرایشی و نگارشی یکسان و هماهنگ باشد.

وی با اشاره به چندرسانه ای شدن مجلات رشد گفت: در هریک از مجلات امکان مطالعه دیداری و شنیداری را هم به وسیله نصب رمزینه های سریع پاسخ فراهم نموده ایم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: جایی مانند سازمان پژوهش احتیاجمند منبعی است که به دیگران هم معرفی گردد. شبکه ملی رشد سال جاری با قوت و قدرت بیشتری توسعه پیدا نموده و منبعی از محتوای مورد احتیاج معلمان و دانش آموزان است و حدود 10 هزار محتوا در آن بارگذاری شده است.

مطالبی از کتب درسی همچون سال گذشته حذف نخواهد شد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در شرح بیشتر پیرامون برنامه درسی فشرده شرایط کرونایی و در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه آیا بخشی از کتب درسی همچون سال گذشته حذف خواهد شد؟ گفت: قسمت هایی از کتاب درسی را همچون سال گذشته، حذف نمی کنیم، ولی محتوای کتاب درسی را با تکیه بر مفاهیم، مهارت های و ارزش های اساسی کتاب، سازماندهی مجدد می کنیم.

ملکی اضافه نمود: در هرکتاب یکسری مفاهیم اساسی و مطالبی که در پی مفاهیم اساسی می آید و یک سری مهارت های اساسی وجود دارد. ما در برنامه درسی شرایط کرونایی به دلیل محدود شدن زمان، تکیه مان بر همین سه محور است که نامش را برنامه درسی فشرده می گذاریم؛ بنابراین چیزی حذف نمی گردد، ولی محتوای برنامه درسی تعدیل می گردد و بر این سه محور تکیه می نماید که محور اصلی برنامه درسی را تشکیل می دهد که البته باید به معلمان آموزش دهیم چگونه این تدریس را انجام دهند که هم هدف حاصل گردد و هم دانش آموز با توجه به زمان به آن هدف برسد.

روش های تدریس سال جاری متناسب با شرایط و تجارب کرونایی است

وی با اشاره به اینکه روش های تدریس خاص دوره کرونایی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به یادگیری معکوس و روش های ارزشیابی متناسب با شرایط کرونایی اشاره نمود گفت: همه این ها مجموعا برنامه درسی غیرحضوری را تشکیل می دهند و معتقدیم، چون این برنامه درسی با بهره گیری از تجارب بین المللی و تجارب خودمان در داخل کشور صورت گرفته نسبت به سال قبل یک برنامه متناسب تر با شرایط کرونایی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: سال گذشته درهر کتابی بخشی را حذف کردیم، ولی به مشکلاتی برخوردیم. به اسم مثال از سوی بعضی سازمان ها اعتراض کردند که چرا فلان مطلب را حذف نموده اید یا در بحث کنکور با سازمان سنجش وارد چالش هایی شدیم. سال جاری احساس کردیم ضرورتی برای حذف وجود ندارد و می توانیم محتوا را با رویکرد تعدیلی و نه با رویکرد حذف، متناسب سازی کنیم. تکیه ما بر مفاهیم، مهارت ها و ارزش های بنیادی است که خوشبختانه این برنامه آماده شده و طی دو سه روز آینده به استان ها منعکس می گردد.

وی درباره تغییرات کتب درسی هم گفت: تغییرات عمده و ضروری را سال قبل انجام دادیم و سال جاری تغییرات کلی نداریم. مگر تغییرات جزئی در حد جمله و واژه که چندان به اسم تغییر کتاب های درسی قابل طرح و بحث نیست.

هدف از تدریس عربی و انگلیسی، یادگیری مکالمه نیست/معترضان از اهداف تدریس این دروس آگاه نیستند

ملکی درباره عدم توفیق آموزش زبان های خارجی هم اظهار کرد: دروس عربی و انگلیسی را سال هاست داریم و معمولا نقد می شویم که این درس ها تدریس می شوند، ولی دانش آموزان عربی و انگلیسی یاد نمی گیرند. معترضان اهداف این درس ها را خیلی آگاه نیستند و فکر می نمایند اگر کسی زبان عربی می خواند باید دیپلم که گرفت بتواند مکالمه کند و، چون نمی تواند مکالمه کند پس یاد نگرفته، در حالی که هدف اصلی درس عربی در تعلیم و تربیت رسمی یادگیری مکالمه نیست، بلکه دانش آموز باید یاد بگیرد تا معانی متون عربی دینی و اعتقادی را درک کند. با این هدفگذاری ارزشیابی ها نشان نمی دهد که وضع ما منفی باشد. دانش آموزان فارغ التحصیل با این رویکرد به اندازه زیادی قادر هستند متون دینی را بفهمند و به معانی پی ببرند. در زبان های کلا غیرفارسی چنین اهدافی داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ورود دروس آلمانی و فرانسوی به پایه هفتم ، طراحی 6 رشته تازه در شاخه کاردانش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود دروس آلمانی و فرانسوی به پایه هفتم ، طراحی 6 رشته تازه در شاخه کاردانش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید